Sayfalar

17 Mart 2015 Salı

Sinema yapımları hakkında

Son izlediğim sinemalarda seviyenin iyice düştüğünü gördüm. Yıllar önce Amerika'da iken çocukların " ben bu filmi izleyecek yaşta değilim " demesi hala kulaklarımda çınlıyor. Oysa ne aşırı cinsellik ne şiddet ne de küfür vardı.

Benzeri şekilde; benim ve arkadaşlarımın 16 yaşımızda birahaneye gidip küfelik sarhoş olabilirken, ABD'de 20 yaşındaki bir gencin "21 yaşımda değilim, bira içmem kanunlara aykırı"  demesi de beni şaşırtıyordu.

Demek ki bunlar eğitimin bir parçası idi. Demek ki kanun sadece kanun olsun diye yoktu, uygulanıyordu da.

Bu sorun karşısında yerel mevzuatı araştırdım ve karşıma Kültür ve Turizm Bakanı'nın yürüttüğü "Sinema Filmlerinin Değerlendirilmesi ve Sınıflandırılmasına İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik" ve eki "içerik belirten işaret ve ibareler" çıktı. Bunlara televizyondan bira aşinayız. Ancak sinemada uygulandığını görmüyoruz. Ne film afişlerinde ne de bilet gişesinde bir uyarı karşımıza çıkıyor.

Sonra aşağıdaki metni telifhaklari@kultur.gov.tr gönderdim.

Sayın yetkili

35 yaşında ve sık sık sinemaya giden bir vatandaşım. Özellikle Şubat tatili sırasında perdede yer edinen ve gençlere yönelik "küfür ile güldüren" yerli yapımlardan rahatsız oluyorum.

Aklı başında yetişkinleri utandıran bu yapımları, gelişme çağındaki herhangi bir yaştaki çocuğun izlemesi doğru mu?

Televizyonlarda gördüğümüz "içerik belirten işaretler ve ibareler" neden sinemalarda uygulanmıyor?

Yurtdışında sinemalara çocuklar, yaşı tutmayan yapımlara velisi olmadan alınmazken, ülkemizde bir çocuk her türlü cinselliğin ve küfürün olduğu filmleri nasıl izleyebiliyor?

Yurtdışında film kiralarken de sinemaya girerken de yaş kontrolü yapılmakta iken bizde bu basit uygulama neden yok?

iyi çalışmalar 

Şu anda beklemedeyim ...

Ufak bir araştırmadan sonra; Amerika'daki uygulamaları buldum; film rating system deniliyormuş.

mpaa.org
Wikipedia
Biraz daha ayrıntılı bilgi için;

www.mpaa.org/film-ratings/
http://en.wikipedia.org/wiki/Motion_Picture_Association_of_America_film_rating_system
http://filmratings.com/